Menu




Testa brauciens: JCB 525-60E teleskopiskais iekrāvējs

Tehnikas tests 22.02.2022    twitter icon facebook icon

Sadarbībā ar khl
Testa brauciens: JCB 525-60E teleskopiskais iekrāvējs


Pirmajā jaunās KHL sadaļas “Testa brauciens” sērijā būvtehnikas žurnālists Dens Gilks izmēģina JCB 525-60E elektrisko teleskopisko iekrāvēju.

Sākusies elektriskā revolūcija. Tā kā daudzas valstis vēlas uzlabot gaisa kvalitāti, samazinot dzinēju emisijas, transporta, loģistikas un celtniecības tehnikas tirgi atsakās no dzinējiem un piedziņas mehānismiem, kuru pamatā ir fosilais kurināmais.

Vieglo automobiļu tirgus ir rādījis priekšzīmi, un tādās valstīs kā Norvēģija elektromobiļi jau tiek pārdoti lielākā skaitā nekā benzīna un dīzeļdegvielas modeļi. Tam seko vieglie komerctransportlīdzekļi, un pat smagie kravas automobiļi tirgū tiek laisti ar elektrisko un degvielas šūnu elementu piedziņas sistēmu.

Būvniecības, lauksaimniecības un rūpniecības nozarēs elektriskā piedziņa nav sveša. Jau gadiem ir eksistējuši noliktavu iekrāvēji, kas darbojas ar smagajiem svina skābes akumulatoriem, savukārt piekļuves nozare ir izmantojusi elektriskas platformas izmantošanai iekštelpās.

Tomēr elektriskās piedziņas ieviešana tradicionālākām būvniecības mašīnām nav bijis tik vienkāršs uzdevums. Esam redzējuši dažus hibrīda piedziņas mehānismus, kuros izmanto grozāmu ekskavatoru vai bremzējamu riteņu iekrāvēju, lai atgūtu izšķērdēto elektroenerģiju, taču pietiekami lielu akumulatora jaudu visai dienai darbam uz vietas ir bijis grūtāk nodrošināt.

JCB ir uzņēmies vadošo lomu elektrifikācijas jomā, piedāvājot mini ekskavatoru, mini pašizgāzēju, industriālu teleskopisko autokrāvēju un, protams, pilnu piekļuves platformu klāstu ar akumulatora enerģiju.

Pavisam nesen uzņēmums tirgū palaida 525-60E Loadall teleskopisko iekrāvēju, kas vienlīdz labi darbojas gan būvlaukumos, gan lauksaimniecībā. Kā norāda nosaukums, 525-60E maksimālā celtspēja ir 2,5 tonnas, bet maksimālais pacelšanas augstums ir 6,0 m. Burts ‘E’ nosaukumā apzīmē piederību uzņēmuma augošajam E-TECH klāstam.

Izņemot elektrisko piedziņu, JCB nolūks ir nodrošināt mašīnai tieši tādu pašu veiktspēju kā dīzeļdzinēja darbinātajam modelim 525-60, proti, tādu pašu celtspēju un strēles darbības rādiusu.

Zem JCB 525-60E Loadall motora pārsega

Pēc parastā dzinēja un pārnesumkārbas noņemšanas JCB motora nodalījumā pa labi no šasijas ir uzstādījis 24 kWh litija jonu akumulatoru. To piegādā rūpniecisko autokrāvēju ražotājs Jungheinrich, un tas darbojas ar 96 V elektrisko sistēmu. Uzņēmuma pētījumi liecina, ka tas sniedz iespēju nodrošināt darbu visas dienas garumā 90% Loadall klientu. Papildfunkciju veikšanai ir arī parasts 12 V akumulators.

Motora vadība sistēma saņem līdzstrāvu no galvenajiem akumulatoriem un pārvērš to maiņstrāvā, kas savukārt tiek nosūtīta uz diviem atsevišķiem elektromotoriem. 17 kW elektromotors ar transmisijas starpniecību novada jaudu uz abām JCB piedziņas/stūres asīm, lai nodrošinātu pastāvīgu pilnpiedziņu. Šīs asis ir līdzīgas dīzeļmašīnas asīm, taču ar samazinātām bremzēm, jo elektromotors piedāvā reģeneratīvo bremzēšanu, ar kuru savukārt tiek uzlādēts akumulators.

22 kW elektromotors darbina strēles funkcijas, izmantojot 80 l/min zobratu hidrosūkni, kas darbojas neatkarīgi no gaitas piedziņas sistēmas. Tas ļauj pacelt un pagarināt strēli, vienlaikus nodrošinot ar jaudu riteņus, kas patiks tiem klientiem, kuri Loadall izmanto ar kausu.

Tā kā hidrosūknis vairs nav pievienots dīzeļdzinējam, kas visu laiku griežas, piedziņa sūknim tiek aktivizēta tikai tad, kad vadītājam vajadzīga strēle. Tas samazina elektriskās enerģijas patēriņu, kas nepieciešama hidrauliskās sistēmas darbināšanai. Turklāt sistēma atjauno plūsmu, kad strēle tiek nolaista, samazinot hidraulikas darbināšanai nepieciešamo enerģiju, lai gan tas akumulatoru neuzlādē.

525-60E modelim ir tāds pats elektrohidraulisko vārstu bloks kā dīzeļa modelim un identiska vadības svira kabīnē, padarot vadītājiem un nomas uzņēmumiem šo pāreju vienkāršu.

Cik ilgs laiks nepieciešams, lai uzlādētu elektrisko teleskopisko iekrāvēju?

Mašīna ir aprīkota ar iebūvētu 3 kW lādētāju, kas spēj pilnībā uzlādēt akumulatoru 8 stundās, izmantojot sadzīvē izmantojamu 230/240 V elektroapgādi. JCB neizmanto speciālus uzlādes spraudņus un kabeļus, ko lieto elektromobiļiem, jo nav daudz būvlaukumu ar automašīnu uzlādes punktiem. Tā vietā jūs atradīsiet tipisku zilu savienotāju mazajā uzlādes pieslēgvietā labā aizmugurējā riteņa priekšā.

JCB piedāvā arī papildu universālo uzlādes punktu, kas var tikt galā ar daudz lielāku apjomu. Izmantojot 18 kW ātro uzlādi, iekārta var sasniegt pilnu uzlādi no nulles tikai 110 minūtēs.

Ja ir pieeja 27 kW kompresorlādēšanas pievadiem, akumulatoru no tukša līdz 100% var uzlādēt tikai 60 minūtēs, savukārt 25 – 80% uzlādi var sasniegt tikai 35 minūtēs vai normālas pusdienu pauzes laikā.

Vietām, kur nav ērtas piekļuves elektrotīklam, JCB piedāvā arī virkni barošanas bloku, ko var uzlādēt ārpus darba zonas un pēc tam izmantot elektrisko iekārtu uzlādēšanai nakts laikā.

JCB kabīnes iekšpusē

Nav pārsteidzoši, ka kabīne salīdzinājumā ar dīzeļdegvielas modeli nav mainījusies, izņemot dažus nedaudz atšķirīgus attēlus galvenajā konsolē, kur dzinēja apgriezieni ir aizstāti ar akumulatora simbolu, lai attēlotu atlikušo uzlādes līmeni.

Neskatoties kompaktajiem izmēriem, tikai 1,89 m augstumā bez bākugunīm ar 525-60E modeli ir iespējams iebraukt pazemes autostāvvietā. Mašīnai ir pilna ROPS/FOPS kabīne.

Pilnībā stiklotajā kabīnē ir 2,2 kW elektriskais sildītājs, kā arī apsilde priekšējiem, sānu un aizmugures logiem, lai no rītiem tie tiktu ātri atkausēti. Ir arī apsildāms sēdeklis, kas nodrošina ērtu darba vidi neatkarīgi no laikapstākļiem, savukārt mašīna ir aprīkota ar JCB adaptīvo slodzes kontroles sistēmu ar pie A statņa uzstādītu ekrānu, lai nodrošinātu maksimālu pacelšanas drošību.

Redzamība no vadītāja sēdekļa ir ļoti laba, jo pārejot uz elektrisko piedziņu nav radīti papildu pārsegi, kas apgrūtinātu skatu. Patiešām, ja JCB būtu gribējis, tas būtu varējis samazināt veco dzinēja pārsegu, lai vēl vairāk uzlabotu redzamību, jo akumulators un elektromotora vadības ierīce ir mazāki nekā dīzeļdzinējs un transmisija, ko tie aizstāj.

Trokšņa līmenis

Lai gan JCB 525-60E veiktspēja un produktivitāte ir līdzvērtīga dīzeļdzinēja modelim, viena lieta ir samazināta, proti, tā radītais troksnis. Kabīnē trokšņu līmenis ir tikai 66,7 dB, savukārt ārēji mašīna rada 92,2 dB, no kuriem lielāko daļu rada hidrauliskā sistēma.

Tādēļ atpakaļgaitas signalizāciju daudzi pilnīgi noteikti vēlēsies izmantot, lai brīdinātu citus būvlaukuma lietotājus, ka iekārta strādā.

Kā ir vadīt JCB elektrisko teleskopisko iekrāvēju?

Tāpat kā jebkuram elektromobilim, maksimālais griezes moments ir pieejams uzreiz pēc iedarbināšanas, nodrošinot kompaktajam Loadall tūlītēju paātrinājumu. Tomēr, novietojot kravu vai paliekot paletes dakšas, nav grūti pārvietoties uz priekšu, jo piedziņas pedālim ir normāla atbildes reakcija.

Lai gan kabīnē ir bremžu pedālis, vadītājam to gandrīz nekad nav jāizmanto, jo noņemot kāju no piedziņas pedāļa, uzreiz notiek reģeneratīvā bremzēšana. Tas faktiski nozīmē to, ka ar mašīnu iespējams braukt, izmantojot tikai vienu pedāli.

525-60E modeli var izmantot ar palešu dakšām vai ar jebkuru no piederumiem, kas tiek piedāvāts dīzeļa modelim. Aprīkojumā ar kausu tūlītēja griezes momenta palielināšanās ļauj viegli iegrimt kaudzē ar jebkādu materiālu un sasniegt pilnu slodzi.

Papildus maksimālajai 2,5 tonnu celtspējai, mašīna piedāvā 2,0 tonnu celtspēju pilnā augstumā un 720 kg celtspēju, sasniedzot maksimālo 3,5 m darbības rādiusu uz priekšu.

Elektriskā teleskopiskā iekrāvēja iegādes izmaksas

JCB nešaubīgi atzīst, ka 525-60E modeļa sākotnējās izmaksas ir augstākas nekā dīzeļdzinēja modelim, bet tas pats attiecas uz jebkuru elektrisko transportlīdzekli. Tomēr, atkarībā no uzlādes, ekspluatācijas izmaksām vajadzētu būt ievērojami zemākām. Turklāt apkopes prasības ir ievērojami zemākas, jo nav motoreļļas, nav dzinēja filtru un daudz mazāk tiek izmantotas bremzes. Akumulatoriem nav nepieciešama apkope, un ikdienas pārbaudes ir minimālas, tāpēc vadītāji var ātrāk sākt darbu maiņas sākumā.

Ir arī daudz būvlaukumu, kur ļoti novērtēs dzinēja emisiju neesamību un zemāka līmeņa troksni. Darbs pazemē vai, piemēram, autostāvvietā, būs iespējams bez dārgām izplūdes gāzu nosūkšanas iekārtām. Tāpat trokšņa un izgarojumu neesamību atzinīgi novērtēs pilsētu objektos, tādējādi radot iespēju pagarināt darba stundu skaitu dzīvojamos rajonos.

Loadall var tikt aprīkots ar JCB LiveLink telemātikas sistēmu, kas tehnikas parku pārvaldniekiem sniedz reāllaika darbības datus, tostarp informē par akumulatora uzlādes līmeni un uzlādes laiku. LiveLink piedāvā arī informāciju par atrašanās vietu, atgādinājumus par apkopes veikšanu un attālinātas diagnostikas iespējas.

Elektriskais teleskopiskais iekrāvējs: vai tas ir tikpat labs kā dīzelis?

Īsāk sakot, jā. 525-60E Loadall ir ļoti spējīgs teleskopiskais iekrāvējs, kas ikdienas darbā, salīdzinot ar dīzeli, neko nezaudē. Tas var pacelt tikpat daudz, līdz tādam pašam augstumam, un to darīs bez izplūdes gāzēm un ar daudz zemāku trokšņa līmeni.

Droši vien ir vērts atcerēties arī to, ka elektriskais Loadall ir pirmais JCB mēģinājums šajā jomā. Uzņēmums apgalvo, ka tas ir izmantojis 525-60 modeli kā bāzi, jo tas sevi bija labi apliecinājis darbojoties dažādās būvniecības un lauksaimniecības nozarēs.

Tomēr, pārejot uz nākamās paaudzes mašīnām, iespējams pamanīt arvien jaunas iespējas, kas šo koncepciju vēl vairāk virzīs uz priekšu.

Autors: Dens Gilks



 





Jūs varētu interesēt arī


Tehnikas tests

Pikapa Ford F-150 tests

Pikapa Ford F-150 tests

Amerikāņu pikapu zvaigzne piestāj Latvijā. Šķiet, ka uz pali...

Tehnikas tests

Jaunā Toyota C-HR: pirmie iespaidi

Jaunā Toyota C-HR: pirmie iespaidi

Autoražotāji tikai retumis paver durvis uz izstrādes procesu...

Tehnikas tests

Atjaunotais Subaru Forester

Atjaunotais Subaru Forester

Modernizētais Subaru Forester palicis uzticīgs savām pamatvē...