COBELEC Rail Baltica konsorcijs, kurā ietilpst VINCI meitasuzņēmums Cobra IS un Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U, ir kļuvis par Rail Baltica elektrifikācijas projekta vadītāju. Projekts tiek lēsts 1,77 miljardu eiro vērtībā.
Konsorcijs veiks elektrifikācijas apakšsistēmu projektēšanu un būvniecību 870 km apjomā un vairāk nekā 2400 km sliežu ceļiem Igaunijā, Lietuvā un Latvijā.
Darbi tiks īstenoti divos posmos, paziņoja Rail Baltica. Pirmajam posmam, kura vērtība ir 944 miljoni eiro, pabeigšana paredzēta 2030. gadā.
Projektā tiks izmantota statiskā frekvences pārveidotāja (SFC) tehnoloģija, kas apvienota ar 2x25 kV 50 Hz sistēmu, ko darbina desmit apakšstacijas.
Konsorcijs paziņoja: “Šis līgums iezīmē nozīmīgu pagrieziena punktu Rail Baltica attīstībā, un mēs lepojamies, ka varam vadīt lielāko dzelzceļa elektrifikācijas projektu Eiropā. Cobra un Elecnor ir liela pieredze sarežģītu projektu īstenošanā atbilstoši augstākajiem standartiem. Esam apņēmušies atbalstīt Rail Baltica stratēģisko lomu reģionālās savienojamības stiprināšanā un ES integrācijā.”
Marko Kivila, RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs, piebilda: “Elektrifikācija nav tikai vilcienu darbināšana – tā ir ilgtspējīgas mobilitātes nodrošināšana, sadarbspējas nodrošināšana ar Eiropas tīklu un ilgtermiņa energoefektivitātes nodrošināšana visam reģionam. Vienlaikus šis ir ļoti sarežģīts līgums. Lai nodrošinātu, ka tiek sperti visi nepieciešamie soļi un laika grafiks atbilst kopējai Rail Baltica attīstībai, elektrifikācijas darbi tiks īstenoti paralēli plašākam projektam.”
Tiek apgalvots, ka Rail Baltica dzelzceļa projekts ir lielākais dzelzceļa elektrifikācijas projekts, kas pašlaik tiek īstenots Eiropā.
Līdz šim Igaunijā tiek būvētas vairāk nekā 100 km dzelzceļa apakšbūves, savukārt martā Rail Baltica Igaunija parakstīja divus lielus būvniecības līgumus par kopējo summu 932 miljoni eiro. Līgumi aptver visu galveno maršrutu caur valsti un oficiāli uzsāk projekta attīstības fāzi.
Latvijā notiek būvniecības darbi netālu no Iecavas, panākot progresu 230 km garās pamattrases un nozīmīgu attīstības projektu īstenošanā Rīgas centrālajā mezglā un lidostas termināļos.
Lietuvā arī notiek būvniecība Kauņas–Paņevežas posmā, kurā tiek izbūvēti 77 km uzbērumu un inženiertehnisko konstrukciju.
Rail Baltica plāno, ka līdz 2025. gada beigām 43% no galvenās līnijas būs gatavi būvniecībai.